Offentlig projektbeskrivning
Suomen yrityskanta on mikroyritysvaltaista ja Suomessa on moniin muihin EU-maihin verrattuna vähän kansainvälistyneitä mikro- ja pk-yrityksiä. Useissa tutkimuksissa on myös todettu, että mikro- sekä pk-yritysten eteneminen kansainvälisille markkinoille on osoittautunut vaikeaksi. Hankkeen taustalla on erityisesti lappilaisten mikroyritysten vaikeus löytää uusia markkinoita omille tuotteilleen. Toisaalta mikroyritykset eivät systemaattisesti saa omista tuotteistaan asiakaspalautetta tai eivät osaa täysin käyttää saamaansa asiakaspalautetta. Kansainvälisille markkinoille pääsy on osoittautunut erityisen vaikeaksi lappilaisille ja rovaniemeläisille mikroyrityksille. Alueelliset markkinat eivät ole Rovaniemen mikroyrityksille riittävän suuret jotta ne kykenevät toimimaan erityisen kannattavasti, saati kasvamaan. Matkailijoiden suuri määrä Rovaniemen alueella tuo hyvän lisä Rovaniemen mikroyritysten kysyntään mutta siihen ei ole syytä tyytyä. Selvityshankkeen tavoitteena on aikaansaada mikroyrityksille kannattavaa myyntiä nykyisen markkina-alueen ulkopuolelta. Hankkeen tavoitteena on edelleen kehittää ja vahvistaa olemassa olevia sekä luoda uusia kansainvälisiä myyntikanavia lappilaisille mikroyrityksille hyödyntäen lappilaisuutta, Rovaniemeä sekä Joulupukkia. Hankkeen tavoitteet kiteytettynä: - Tuottaa syvällisempää ja laajempaa tietoa japanilaisten toimijoiden (maahantuojat, tapahtumanjärjestäjät) tarpeista lappilaisia tuotteita ja palveluita kohtaan. - Saada alueemme yritykset tiedostamaan japanilaisten asiakkaiden erilaiset tarpeet tuotteiden suhteen. - Mahdollistaa paremmat edellytykset alueellamme toimiville mikroyrityksille kannattavaan myyntiin oman nykyisen markkina-alueensa ulkopuolelta. - Tuottaa uutta ja sovellettavaa tietoa alueen mikroyritykselle, jota he voivat hyödyntää tuotteidensa kehittämistyössä (tuotemateriaali, käyttötarkoitus, visuaalinen ilme, ym. tietoa)
Mer information
Program/Fond
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020
Projektnummer
22007
Startdatum
30.04.2016
Slutdatum
13.03.2019
Är det ett Leader-projekt?
ei
Åtgärd
Utvecklingsprojekt
Underåtgärd
16.3 Samarbete mellan mikroföretag
Typ av åtgärd
Samarbete
Åtgärdens specifierare
Datainsamlingsprojekt, industriell forskning (80 procent).
Projektkaraktär
Internationell
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto