Offentlig projektbeskrivning
Suomalaisessa maaseudussa on monia luonnon ja kulttuurin elementtejä, jotka kiinnostavat varsinkin keskieurooppalaisesta kaupunkiympäristöstä tulevia matkailijoita. Ongelmana on kuitenkin, että maaseudun matkailuyrittäjiltä puuttuu usein markkinointi- ja tuotekehitysosaamista, mikä on heijastunut myös sesongin lyhyyteen. Erityisesti mikroyrityksillä on tarve tuotteistaa, markkinoida ja löytää myyntikanavia varsinkin kansainvälisille markkinoille. Nämä vaativat pohjalleen verkostoitumista ja tietoa, joiden rakentaminen vaatii aikaa ja resursseja. Tätä tuotteistamispohjaa lähdetään rakentamaan Suomalaisella elämäntavalla maailmalle -hankkeessa, sillä nykyinen suomalaista elämäntapaa heijastava tarjonta on vähäistä ja työlästä löytää. Varsinais-Suomen ja Keski-Suomen alueiden välisessä yhteistyössä voidaan nostaa saariston ja Järvi-Suomen alueiden erityispiirteet toisiaan täydentäviksi kokonaisuuksiksi. Tarkoituksena on synnyttää yrityksille kumppanuuksia, osaamista, tietoa ja verkostoja sekä alueiden välistä yhteistyötä suomalaiseen elämäntapaan perustuvien tuoteaihioiden luomiseksi kansainvälisille markkinoille. Tiedon ja osaamisen lisäämisessä keskitytään kansainvälisiin yhteismarkkinointi- ja myyntikanaviin, kilpailevaan tarjontaan sekä asiakassegmenttien toiveisiin. Tavoitteena on parantaa tarjonnan laatua, elämyksellisyyttä ja kestävyyttä sekä luoda edellytyksiä lisämyynnille, pidentää sesonkia sekä palvella kansainvälisiä asiakkaita paremmin. Keskeiset toimenpiteet, joilla tavoitteet saavutetaan: lähtötilannekartoitukset, teemalliset työpajat, benchmarking matkat, tuoteaihioiden pilotoinnit, myynti-ja markkinointikanavien kartoittamiset ja sisältömarkkinointimateriaalien tuottaminen. Hankkeen toteuttajina toimivat Jyväskylän ja Turun ammattikorkeakoulut sekä Keski- ja Varsinais-Suomessa toimivat maaseudun mikroyritysryppäät. Hanketta toteutetaan 1.1.2016-31.3.2018.
Mer information
Program/Fond
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020
Projektnummer
14770
Startdatum
31.12.2015
Slutdatum
29.03.2019
Är det ett Leader-projekt?
ei
Åtgärd
Utvecklingsprojekt
Underåtgärd
16.3 Samarbete mellan mikroföretag
Typ av åtgärd
Samarbete
Åtgärdens specifierare
Datainsamlingsprojekt, industriell forskning (80 procent).
Projektkaraktär
Interregional
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto