Hankkeen hakija: Suomen Nuorisoseurat ry / Keski-Suomen aluetoimisto
Toiminta-alue: Jyväsriihen toiminta-alue (Muurame, Laukaa, Kuohu, Uurainen)
Hankkeen kesto: 1.9.2023-31.8.2025 (24kk)
Hankkeen tyyppi: Yhteistyöhanke
Rahoitus: LEADER -rahoitus Jyväsriihi
Seikkailun Mestarit -hanke luo maaseudun lapsille ja nuorille mahdollisuuden aloittaa roolipeliharrastus tai jatkaa roolipeliharrastusta omalla paikkakunnallaan, sekä kouluttautua itse roolipelin vastuulliseen pelinjohtajan tehtävään. Roolipelit ovat sosiaalisia, ryhmässä pelattavia kerronnallisia pelejä joissa korostuvat luovuus, sitoutuminen, vastuu ja ryhmätyöskentelytaidot. Jokainen pelaaja on kuin näyttelijä kertomuksessa, joka elää ja etenee pelinjohtajan ohjauksessa.
Hankkeen tavoitteena on luoda toiminta-alueille elinvoimaiset, itsenäiset harrastusryhmät joissa yksi tai useampi ryhmän jäsenistä omaksuu hankkeen aikana ohjaajan eli pelinjohtajan roolin. Tavoitteeseen pääsemistä tuetaan tarjoamalla mahdollisuuksia tutustua harrastukseen, kouluttamalla nuoria ohjaamisen perusteista ja pelinjohtajan tehtävistä. Käytännön keinoja ovat mm. pelileirit joissa harrastajat pääsevät ohjaamaan toisiaan, koulutukset ja kirjallinen opas joka kirjoitetaan ja julkaistaan hankkeen aikana.
Tavoitteeseen päästessä muodostuu maaseudulle aktiivisia harrastajia ja yhteisönsä jäseniä, jotka itse ylläpitävät omaa toimintaa alueellaan eivätkä ryhmät ole enään riippuvaisia ulkopuolisesta ohjaajasta.
Sammanfattning av projektet
Seikkailun Mestarit oli 1.8.2024 alkanut ja 31.7.2025 päättynyt Suomen Nuorisoseurat ry:n kehittämishanke.
Seikkailun Mestarit jalkautui Keski-Suomen maaseudulle, perusti ja ylläpiti nuorten roolipeliharrastusryhmiä sekä koulutti nuorista oman harrastuksensa ohjaajia - pelinjohtajia. Ha...
Mer information
Program/Fond
Euroopan maaseuturahasto 2023–2027
Projektnummer
253537
Slutdatum
31.08.2025
Är det ett Leader-projekt?
kyllä
Typ av landsbygd
Inre stadsområde
Åtgärd
Utvecklingsprojekt
Underåtgärd
Samarbetsprojekt för utveckling av service och verksamhetsmiljö på landsbygden
Seikkailun Mestarit oli 1.8.2024 alkanut ja 31.7.2025 päättynyt Suomen Nuorisoseurat ry:n kehittämishanke.
Seikkailun Mestarit jalkautui Keski-Suomen maaseudulle, perusti ja ylläpiti nuorten roolipeliharrastusryhmiä sekä koulutti nuorista oman harrastuksensa ohjaajia - pelinjohtajia. Ha...
Seikkailun Mestarit oli 1.8.2024 alkanut ja 31.7.2025 päättynyt Suomen Nuorisoseurat ry:n kehittämishanke.
Seikkailun Mestarit jalkautui Keski-Suomen maaseudulle, perusti ja ylläpiti nuorten roolipeliharrastusryhmiä sekä koulutti nuorista oman harrastuksensa ohjaajia - pelinjohtajia. Hanke huipentui pelileiritapahtumaan.
Hanke pohjautui aikaisempaan “Kylätalo 2.0”- -hankkeeseen, jossa roolipelitoimintaa pilotoitiin nuorille Jyväsriihen alueella. Tarve paikallisille ohjaajille tuli kuitenkin ilmeiseksi, ja Seikkailun Mestarit vastasi tähän tarpeeseen. Roolipeliharrastus oli vetovoimainen, mutta harrastuksen ohjaaminen vaati erityistaitoja ja -osaamista.
Tavoitteisiin päästiin siten, että hankevetäjä konkreettisesti ohjasi nuoria viikottain ja tapasi heitä säännöllisesti paikan päällä heidän omalla asuinalueellaan. Kaikissa hankkeen vaiheissa oli erittäin tärkeää, että toiminta tavoittaa juuri niitä, jotka ovat haavoittuvaisia tai heikommassa asemassa. Toiminnassa nuoret saivat opetella harrastamisen lomassa, osallistuen säännölliseen kerran viikossa järjestettyyn roolipelikerhoon missä pelattiin “Dungeons & Dragons”-roolipeliä. Ohjaajuuden tueksi hankevetäjä suunnitteli ja toteutti viisiosaisen (20h) pelinjohtajakoulutuksen.
Hanke huipentui pelileiriin, joka kokosi eri alueiden harrastajat yhteen paikkaan.
Puolet toimintaan osallistuneista nuorista ilmoitti, että hankkeen järjestämä roolipelitoiminta on heidän ainoa harrastuksensa.
Toteutus
Haimme alunperin kaksivuotista hanketta, mutta saimme rahoituksen vuoden pituiselle hankkeelle. Hankkeen neljästä päätavoitteesta (1. Harrastusryhmät, 2. Pelinjohtajakoulutus, 3. Pelileiri, 4. Roolipeliopas) jouduttiin tiputtamaan pois yksi, roolipeliopas. Pelileirien ja koulutusten määrää ...
Haimme alunperin kaksivuotista hanketta, mutta saimme rahoituksen vuoden pituiselle hankkeelle. Hankkeen neljästä päätavoitteesta (1. Harrastusryhmät, 2. Pelinjohtajakoulutus, 3. Pelileiri, 4. Roolipeliopas) jouduttiin tiputtamaan pois yksi, roolipeliopas. Pelileirien ja koulutusten määrää myös laskettiin kahdesta yhteen, mutta muuten hankkeen runko ja suunnitelma pysyi lähes samana. Muutoksista toimitettiin päivitetty suunnitelma Jyväsriiheen.
Hankkeen lähtötilanne oli suotuisa, sillä toimintaa oltiin jo pilotoitu aikaisemman hankkeen aikana. Tiesimme siis, että toiminnalle on tarvetta maaseudulla, ja olimme tunnistaneet tarvittavat kehitysaskeleet jo hyvissä ajoin. Hanketta lähti koordinoimaan alueen ja aiheen tunteva nuoriso-ohjaaja Otto-Pekka Keramaa, joka oli koordinoinut myös aikaisemman “Kylätalo 2.0”-hankkeen.
Olemassa olevia verkostoja käyttäen 6 nuorten ryhmää saatiin käyntiin nopeasti heti hankkeen alussa (n. Kuukauden sisällä hankkeen käynnistymisestä), joista kussakin harrasti säännöllisesti viikottain 4-6 nuorta koko hankkeen ajan. Työntekijä teki myös hankkeelle verkkosivut (https://keskisuomi.nuorisoseurat.fi/aluetoimisto/seikkailun-mestarit/) ja mainokset markkinointia varten.
Kun ryhmät ja niiden markkinointi saatiin käyntiin, alkoi jatkuvan ohjaustoiminnan lisäksi koulutusten ja leiritapahtuman suunnittelu. Pelinjohtajakoulutus muodostui lopulta viisiosaiseksi koulutukseksi (20h), joka järjestettiin paikan päällä lauantaisin hankkeen loppupuoliskolla. Koulutuskerrat olivat neljän tunnin mittaisia ja ne pidettiin n. kerran kuukaudessa.
Koulutuksen viidessä osassa käsiteltiin seuraavia aiheita:
Ohjaamisen ja Pelinjohtajuuden perusteet.
Pelinjohtajuus ja Lyhytseikkailun kirjoittaminen.
Lyhytseikkailutyöpaja.
Yhdistystoiminta, oman alueesi yhdistyksen ja harrastustilat sekä jäsenyys.
Lyhytseikkailut ja niiden testaaminen
Hankkeen lopulla järjestetty pelileiri tapahtui Uuraisilla Marjoniemen tilalla 17.-18.6. Marjoniemi valikoitui leiripaikaksi sen sijainnin (Jyväsriihen alue, läheisyys Uuraisten keskustaan), sekä puitteiden perusteella. Leiri oli kahden päivän mittainen ja kesti yön ylitse siten, että leiriläiset majoittuivat tilalla.
Pelileirin päätarkoitus oli järjestää tapahtuma, missä uudet pelinjohtajat voisivat saada ohjaamiskokemusta pelaamalla ja peluuttamalla toisiaan. Pelinjohtajat vetivät leirillä koulutuksen aikana itse valmistamansa lyhytseikkailut.
Leiri oli myös hyvä tilaisuus tuoda eri alueiden nuoret harrastajat samaan paikkaan kohtaamaan toisiaan, ja näkemään, kuinka suuri joukko heitä lopulta onkaan. Leirillä tehtiin myös muitakin leiriympäristöön sopivia ryhmäytymisaktiviteetteja kuten taidetta, pihapelejä, saunomista, grillaamista ja tilalla olevien eläinten rapsuttelua. Leirin lopulla paikalla vieraili myös roolipelaamisen erikoisliikkeessä työskentelevä asiantuntija, joka luennoitsi osallistujille aiheesta. Uudet pelinjohtajat saivat leirin päätteeksi todistuksen koulutuksen suorittamisesta.
Hankkeen talous oli hyvin ennakoitavissa, eikä hankkeen aikana syntynyt mitään yllätyksiä. Kilometrikorvauksen nousu vaikutti matkakorvausten kasvuun, mutta materiaalikuluja syntyi jopa odotettua vähemmän. Kaikkiaan hankkeen talous vastasi suunniteltua.
Yksi hankkeen pääriskeistä oli ehdottomasti aikaresurssien riittävyys, sillä yhden työntekijän piti ohjata joka viikko kuutta nuorisoryhmää, sekä liikkua harrastuspaikoille ja takaisin joka ilta. Työ oli käytännössä jatkuvaa iltatyötä, jonka ohessa piti suunnitella koulutukset, hoitaa muut hankkeen oheistyöt, muut työnantajan velvoitteet ja juoksevat asiat kuten osallistujien ilmoittautumisten hoito, tiedotteiden teko, mainonta ja leirin suunnittelu. Hankesuunnitelmassa oltiin tavoiteltu kahdeksaa nuorisoryhmää, mutta niiden perustaminen todettiin liian kuormittavaksi, ja ryhmien määrä jäi kuuteen. Tämä kuitenkin osoittautui riittäväksi, sillä pelinjohtajakoulutus tuli täyteen, ja nuoria pelinjohtajia saatiin jokaiselta alueelta (Muurame, Kuohu, Laukaa ja Uurainen).
Resultat
Hanke saavutti:
~ 72,5% Harrastajatavoitteista (Samaa nuorta ei laskettu moneen kertaan eri toiminnoissa esim. "Petteri" on yksi nuori vaikka hän osallistui sekä ryhmään, leirille sekä koulutukseen.)
~ 100% koulutustavoitteista (1/1 Koulutus järjestettiin, 8/10 nuorta kävi sen lop...
Hanke saavutti:
~ 72,5% Harrastajatavoitteista (Samaa nuorta ei laskettu moneen kertaan eri toiminnoissa esim. "Petteri" on yksi nuori vaikka hän osallistui sekä ryhmään, leirille sekä koulutukseen.)
~ 100% koulutustavoitteista (1/1 Koulutus järjestettiin, 8/10 nuorta kävi sen loppuun.)
- 100% tapahtumatavoitteista (1/1 Pelileiri järjestetty, 20 nuorta osallistujaa)
- Hankkeen harrastusryhmiin osallistui säännöllisesti ~30 nuorta.
- Hankkeen koulutukseen osallistui 10 nuorta joista 8 suoritti koulutuksen loppuun.
- Pelileirille osallistui 20 nuorta.
- Hankkeen tilaisuuksiin ja esittelyihin osallistui n. 24 henkilöä.
- Hankkeella oli 4 yhteistyökumppania (Uuraisten Nuorisoseura ry, Muuramen Nuorisoseura ry, Laukaan Kunta, Kuohun nuorisoseura ry)
- Hankkeen toiminnasta hyötyi suoraan n. 115 maaseudun asukasta
Hankkeen aikana toiminta-alueelle on syntynyt itsenäisiä nuorten harrastusryhmiä, ja toiminta on rohkaissut nuoria mukaan muihinkin harrastuksiin kuten Larppaamiseen tai miniatyyripelaamiseen.
Hankkeen aikana luotiin uusi koulutus, “Pelinjohtajakoulutus”, jota käytetään tulevissa hankkeissa ja toiminnoissa.
Hankkeen aikana pilotoitiin uutta konseptia nuorten leiritapahtumasta, johon nuoret itse tuottavat sisällön. Leiri oli onnistunut, ja luotua mallia on helppo laajentaa ilman merkittävää lisää henkilöstöresursseihin.
Hankkeen aikana hanke viesti pääasiassa omalla (@ropekerho instagram) sometilillään, mutta myös järjestön alueellisella sekä valtakunnallisella instagram- ja facebooktileillä (@nuorisoseurat). Työntekijä kirjoitti myös artikkelin Nuorisotyö-lehteen (https://nuorisotyolehti.fi/roolipelaamista-keski-suomessa/), joka tulee myöhemmin myös paperijulkaisuun päivitettynä. Hankkeen yhteistyökumppanit viestivät toiminnasta omissa kanavissaan, ja työntekijä levitti julisteita hankkeen toiminnasta toiminta-alueelle.
Hanketta myös haastateltiin Nuorisoala ry:n Nuorisotyön Viikkoa-juttua varten, joka ilmestyy lokakuussa.
Effekter och framtidsplaner
Välittömin vaikutus on se, että Jyväsriihen alueelle on syntynyt kokonaan uusi harrastus nuorille.
Ensin harrastus vietiin kylille, ja sen jälkeen nuoret koulutettiin oman harrastuksensa ohjaajiksi.
Hankkeen pitempiaikaiset vaikutukset näkyvät maaseudun viihtyvyyten...
Välittömin vaikutus on se, että Jyväsriihen alueelle on syntynyt kokonaan uusi harrastus nuorille.
Ensin harrastus vietiin kylille, ja sen jälkeen nuoret koulutettiin oman harrastuksensa ohjaajiksi.
Hankkeen pitempiaikaiset vaikutukset näkyvät maaseudun viihtyvyytenä asuinpaikkana, nuorten hyvinvointina sekä yhteisöjen vahvistumisena. Hankkeen perustama ja ylläpitämä roolipelitoiminta on todella juurrutettu maaseudulle, eikä vain esitelty hankkeen ajan ja jätetty omilleen. Nuorista syntyi hankkeen aikana intohimoisia harrastajia, kirjoittajia ja kuvittelijoita.
Suomen Nuorisoseurat ry yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa tukee nuorten harrastusryhmiä hankkeen päättymisen jälkeen, eikä ryhmiä jätetä yksin. Tuemme myös nuorten työllistymistä tai ensimmäisen työpaikan saamista tarjoamalla mahdollisuuden työllistyä roolipeliryhmän ohjaajana.
Hankkeen aikana valmistettua Pelinjohtajakoulutusta aiotaan järjestää uudelleen, ja olemme hakeneet uutta roolipeliaiheista “Wizard”-hanketta Leader ryhmältä, joka hyödyntäisi tässä hankkeessa opittuja asioita suoraan.
Wizard hanke kohdistuu uuteen kohderyhmään: Toisen asteen opiskelijoihin ja nuoriin aikuisiin, sekä syventää nuoriso-ohjausta harrastamisen lomassa. Wizardissa myös kirjoitetaan kattavampi roolipeliopas, joka hyödyntää suoraan aikaisempien hankkeiden tuloksia. Oppaaseen tulee materiaaleja koulutuksesta ja sen aikana nuorten itsensä luomia lyhytseikkailuita, hahmoja ja tarinoita.
Oppaaseen tulee menneiden ja nykyisten hankkeiden aikana opitut opit ja materiaalit, ja se tulee ilmaiseksi ladattavaksi niin nykyisille kuin tuleville roolipeliharrastajille.
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto