Nature Trails – Satakunnan luontomatkailureittien ja -kohteiden datavaranto
Projekt
Utvecklingsprojekt - 277577
Nature Trails – Satakunnan luontomatkailureittien ja -kohteiden datavaranto
Satakunnan ammattikorkeakoulu Oy
- 30.09.2025
Är igång
Offentlig projektbeskrivning
Laadukkaasti toteutetut luontoaktiviteetit antavat matkailijalle mahdollisuuden kokea suomalainen luonto kaikilla aisteilla. Luontomatkailu on käsitteenä laaja ja kattaa lähes koko Suomen matkailutarjonnan. Luontomatkailu liittyy vahvasti myös muihin teemoihin, kuten ruoka-, kulttuuri- ja hyvinvointimatkailuun. Suomen vahvuus on puhdas ja ruuhkaton luonto, joka tarjoaa kaikkina vuodenaikoina turvallisen ja korkeatasoisen mahdollisuuden liikkua ja nauttia luonnosta vastuullisesti maailman onnellisimpien ihmisten maassa. Luontomatkailun kehittäminen tukee ympärivuotisen ja kansainvälisen matkailun kasvua.
Satakunnassa ei ole tällä hetkellä olemassa digitaalista tietolähdettä matkailijoille ja paikallisille asukkaille, josta olisi mahdollista kuluttajalähtöisesti saada tietoa maakunnan luontoreiteistä tai -aktiviteeteista ja niihin liittyvistä palveluista. Tietoa on erilaisilla sivustoilla, mutta niiden löytäminen on aikaa vievää ja haastavaa. Tämän hankkeen päätavoitteena on luoda tietovaranto Satakunnan luontomatkailun kohteille ja reiteille. Hankkeessa tuotetaan tietoa ja lisätään Satakunnan matkailutoimijoiden osaamista luontomatkailupalvelujen ja -reittien tuotteistamisesta ja digitaalisen saavutettavuuden lisäämisestä. Lisäksi tunnistetaan maakunnassa olemassa olevat luontomatkailupalvelut ja -reitit sekä ohjataan ne valtakunnallisiin digikanaviin sekä ja kartoitetaan mahdollista yhteistä digitaalista alustaa palveluiden esittelemiseen Satakunnan alueelle.
Hankkeen toiminta-alueena on Satakunnan maakunta. Kohderyhmänä ovat maaseudulla sijaitsevat luontomatkailuun kytkeytyvät mikro- ja pienyritykset sekä muut matkailualan toimijat: yhteisöt, kehittäjät ja kunnat. Hankkeen välillisiä hyödynsaajia ovat matkailun markkinointi- ja myyntiorganisaatiot sekä matkailun palveluiden käyttäjät: paikalliset ja lähialueen asukkaat, vapaa-ajan asukkaat ja matkailijat.
Sammanfattning av projektet
Nature Trails -hankkeen tavoitteena oli ratkaista Satakunnan luontomatkailun tiedonhajanaisuus ja digitaalisen saavutettavuuden puute. Maakunnasta on puuttunut kuluttajalähtöinen digitaalinen lähde, josta matkailijat ja paikalliset löytävät helposti tietoa luontoreiteistä, -kohteista ja palve...
Mer information
Program/Fond
Euroopan maaseuturahasto 2023–2027
Projektnummer
277577
Slutdatum
30.09.2025
Är det ett Leader-projekt?
ei
Typ av landsbygd
Inre stadsområde
Åtgärd
Utvecklingsprojekt
Underåtgärd
Samarbetsprojekt för utveckling av service och verksamhetsmiljö på landsbygden
Nature Trails -hankkeen tavoitteena oli ratkaista Satakunnan luontomatkailun tiedonhajanaisuus ja digitaalisen saavutettavuuden puute. Maakunnasta on puuttunut kuluttajalähtöinen digitaalinen lähde, josta matkailijat ja paikalliset löytävät helposti tietoa luontoreiteistä, -kohteista ja palve...
Nature Trails -hankkeen tavoitteena oli ratkaista Satakunnan luontomatkailun tiedonhajanaisuus ja digitaalisen saavutettavuuden puute. Maakunnasta on puuttunut kuluttajalähtöinen digitaalinen lähde, josta matkailijat ja paikalliset löytävät helposti tietoa luontoreiteistä, -kohteista ja palveluista. Hankkeen päätavoitteena oli luoda tietovaranto Satakunnan luontomatkailun kohteille ja reiteille.
Hankkeessa koottiin ja rikastettiin tietoa reiteistä ja palveluista sekä ohjattiin niitä valtakunnallisiin digikanaviin. Tietoja syötettiin Lipas-paikkatietojärjestelmään, josta ne siirtyvät Metsähallituksen ylläpitämään luontoon.fi -palveluun. Lisäksi yrittäjien tuotteita ohjattiin Visit Finland DataHubiin, joka välittää tietoa mm. visitfinland.comiin ja alueellisille matkailusivuille.
Hankkeen aikana vahvistettiin matkailutoimijoiden osaamista tuotteistamisessa ja digitaalisessa näkyvyydessä. Samalla tunnistettiin olemassa olevat reitit ja palvelut sekä laadittiin ehdotus Satakunnan omasta digialustasta. Verkkosivun ylläpitäjän löytyminen osoittautui kuitenkin haasteelliseksi. Jatkossa Metsähallituksen uudistunut luontoon.fi voisi palvella Satakuntaa hyvin, mikäli sinne tuodaan myös muiden kuin Metsähallituksen yhteistyökumppaneiden tuotteet Visit Finland DataHubista.
Hanke paransi luontomatkailun löydettävyyttä, vahvisti toimijoiden valmiuksia ja nosti Satakunnan vetovoimaa kotimaisten ja kansainvälisten matkailijoiden silmissä.
Toteutus
Nature Trails -hankkeen toteutusta määritti kolme työpakettia.
Työpaketti 1) sisälsi tiedon tuottamisen ja Satakunnan matkailutoimijoiden osaamisen lisäämisen luontomatkailupalveluiden ja -reittien tuotteistamisesta ja digitaalisen saavutettavuuden lisäämisestä. Työpaketin t...
Nature Trails -hankkeen toteutusta määritti kolme työpakettia.
Työpaketti 1) sisälsi tiedon tuottamisen ja Satakunnan matkailutoimijoiden osaamisen lisäämisen luontomatkailupalveluiden ja -reittien tuotteistamisesta ja digitaalisen saavutettavuuden lisäämisestä. Työpaketin tavoitteena oli lisätä toimijoiden osaamista digitaalisten kanavien sisällöntuottamiseen sekä visualisoimiseen. Lisäksi tavoitteena oli lisätä palveluiden tuotteistamista ja sitä kautta vahvistaa kannattavaa liiketoimintaa.
Hankkeessa järjestettiin työpajat luontoreittien matkailullistamisen hyödyntämisestä ja luontomatkailun tuotteistamisesta. Työpajojen tuloksina syntyi konkreettisia tuotekortteja palveluista, joita yrittäjät voivat hyödyntää esimerkiksi Visit Finland DataHub -tietokannassa. Työpajojen vetäjäksi valikoitui kilpailutuksen pohjalta Visit Finland Akatemia -valmentaja Ellare Oy. ”Alustustyöpaja Satakunnan luontomatkailupalveluiden ja reitistöjen matkailullisesta hyödyntämisestä” järjestettiin Teamsin välityksellä 15.10.2024 ja siihen osallistui 22 henkilöä. Alustustyöpajassa pureuduttiin Satakunnan luontomatkailupalveluiden hyödyntämiseen sekä alueen reitistö- ja retkeilytarjonnan muuttamiseen yritysten (ympärivuotiseksi) ansaintaa lisääväksi voimavaraksi.
Alustustyöpajaa seurasivat Etelä-Satakunnassa, Kokemäellä 6.11.2024 (10 osallistujaa) ja Pohjois-Satakunnassa, Merikarvialla 22.11.2024 (12 osallistujaa) järjestetyt tuotteistamistyöpajat. Työpajoissa perehdyttiin tuotteistamisen perusteisiin ja konkreettisten tuotekorttien rakentamiseen.
Hankevetäjä osallistui myös Satakuntaliiton koordinoimaan Satakunnan reitistöyhteistyöryhmään. Reitistöyhteistyöryhmä esitti hankkeelle toiveen Satakunnan reitistöseminaarin järjestämisestä. Hanke järjesti kyseisen seminaarin 8.5.2025 Porissa. Tilaisuus kokosi 34 osallistujaa ja sisälsi asiantuntijapuheenvuoroja Metsähallitukselta, Suomen Ladulta, Satakuntaliitolta, Leader Satasillalta sekä Lauhanvuori-Hämeenkangas UNESCO Global Geoparkin toimijoilta sekä hankevetäjältä. Seminaari vahvisti yhteistä ymmärrystä reitistöjen ja luontomatkailun merkityksestä alueen kehittämisessä.
Työpaketti 2) sisälsi Satakunnassa olemassa olevien luontomatkailupalvelujen ja -reittien kartoittamisen sekä niiden ohjaamisen Lipas- ja Visit Finland DataHub-palveluihin.
Hankkeessa kartoitettiin Satakunnan olemassa olevat reitit: Maakunnassa on yhteensä 303 reittiä, joista yhdeksän on esteetöntä. Lisäksi hankkeessa koottiin toimijalistaus Satakunnan luontomatkailuyrittäjistä sekä kunnittaiset listaukset luontomatkailukohteista.
Hanke järjesti 12.9.2024 Datahub, Lipas ja Luontoon.fi -tietoiskuwebinaarin, jossa kuultiin puheenvuorot Visit Finlandilta, Lipas-projektilta sekä Metsähallitukselta. Webinaariin osallistui 41 henkilöä ja se tallennettiin.
Hankkeen edetessä ilmeni, että Nature Trails -hankkeella ja Leader Pohjois-Satakunnan hallinnoimalla Verkostosta Vetovoimaa -yhteistyöhankkeella olivat yhteiset intressit Satakunnan luontokohteiden kartoittamiseen sekä Satakunnan luontoreittien ja palveluiden ohjaamiseen Luontoon.fi -palveluun sekä Visit Finland DataHub -tietokantaan. Hankkeet yhdistivät voimansa ja järjestivät 4.10.2024 Teams-aamukahvitilaisuuden kuntatoimijoille luontokohteiden rikastetun tiedon tuomisen tärkeydestä Lippaaseen ja kuinka kuntien ulkoliikuntapaikat ovat myös matkailukohteita. Tilaisuuteen osallistui 24 henkilöä.
Hanke järjesti yhdeksän Visit Finland DataHub -tilaisuutta eri puolilla Satakuntaa matkailuyrityksille. Näissä tilaisuuksissa hankevetäjä piti alustuksen Visit Finland DataHubista, miksi siellä on tärkeä olla ja millainen on hyvä tuotekortti. Lisäksi hankevetäjä oli tilaisuuksissa yrittäjien tukena tuotekorttien syöttämisessä Visit Finland DataHub -tietokantaan. Tilaisuuksia järjestettiin seuraavasti:
• Eurajoki 28.1.2025: 6 osallistujaa
• Kokemäki 4.2.2025 (Kokemäen ja Harjavallan toimijat): 11 osallistujaa
• Merikarvia 6.2.2025 (Merikarvian ja Siikaisten toimijat): 11 osallistujaa
• Karvia 12.2.2025: 9 osallistujaa
• Säkylä 24.2.2025 (Säkylän ja Euran toimijat): 12 osallistujaa (Visit Finland DataHub ei toiminut kyseisenä päivänä)
• Pori 25.2.2025 (Porin seudun toimijat): 7 osallistujaa
• Huittinen 4.3.2025: 5 osallistujaa
• Kankaanpää 11.3.2025 (Kankaanpään ja Jämijärven toimijat): 10 osallistujaa
• Rauma 12.3.2025: 8 osallistujaa
Vuoden 2025 alusta uutena asiana Visit Finland DataHub -tietokannan käytössä tuli Business Finland -tunnusten käyttö. Työpajoissa esiin tulleen kokemuksen ja palautteen pohjalta voidaan todeta, että Business Finland -tunnusten käyttö on aiheuttanut ongelmia sisäänkirjautumisessa. Monelle yrittäjälle on tärkeää, että DataHubista olisi linkitys paikalliselle matkailusivulle. Pelkästään englanninkielisten tietojen näkyminen Visit Finlandin kanavissa ei nähty yrittäjien keskuudessa riittävänä.
Hankkeen aikana useat Satakunnan kunnat ovat siirtyneet ottamaan tai harkitsemaan Visit Finland DataHub -integraation tuomista omille sivuilleen. Visit Finland DataHubista voidaan tuoda kuntien verkkosivustolle majoitus-, aktiviteetti-, vuokraus-, ravintolapalveluiden, kauppojen kuin kuljetuspalveluidenkin tietoja yrittäjien itsensä päivittäminä, mikä helpottaa myös kuntien verkkosivujen ylläpitämistä. Hankkeen aikana Visit Rauma, Huittisten kaupunki ja Kokemäen kaupunki ottivat verkkosivuilleen käyttöön Visit Finland DataHub -integraation. Lisäksi integraatio on tulossa Visit Porin sivuille sekä Säkylän kunta harkitsee tätä. Satakunnassa Taikayöntien matkailutien verkkosivuilla Visit Finland DataHub -integraatio oli jo käytössä.
Satakunnan kuntatoimijoita ja Lipas -vastaavia kutsuttiin hankkeen infotilaisuuksiin liittyen rikastetun tiedon syöttämiseen Lippaaseen ja sitä kautta Luontoon.fi -sivuille seuraavasti: 12.9.2024 tietoiskuwebinaari, 4.10.2024 Teams-aamukahvitilaisuus, 8.5.2025 Satakunnan reitistöseminaari sekä 4.9.2025 kuntatoimijoiden ja vapaaehtoisten sisällönsyöttäjien verkostoitumistilaisuus. Lisäksi Suomen Latu ja Lipas-projekti pitivät AVI-alueille useampia tiedotustilaisuuksia rikastetun tiedon syöttämisestä Lippaaseen ja sitä kautta Luontoon.fi -sivuille syksyllä 2024. Nämä tilaisuudet katsottiin riittäviksi, eikä erillisiä kuntakohtaisia tilaisuuksia aiheesta nähty tarpeelliseksi.
Hankkeen aikana ilmeni, että Satakunnan kunnilla ei ole tarpeeksi resursseja viedä rikastettua tietoa luontoreiteistä Lipas-paikkatietojärjestelmään ja tätä kautta Luontoon.fi -sivuille. Hankkeelle haettiinkin jatkoaikaa 30.9.2025, jotta hankkeessa voitiin auttaa kuntia keräämään rikastettua tietoa maakunnan luontoreiteistä ja syöttää näitä Lippaaseen. Hankevetäjä teki tätä työtä kevään, kesän ja syksyn 2025 aikana.
Satakunnan kuntatoimijoiden toiveesta hanke järjesti 4.9.2025 ”Satakunnan luontokohteet näkyviksi! – Tietoisku Luontoon.fi -palvelusta ja vapaaehtoisten sisällönsyöttäjien verkostoitumistilaisuuden” Yyterissä. Tilaisuuden tarkoitus oli saada kuntatoimijat, lajijärjestöt ja vapaaehtoiset yhteen, jotta luontomatkailureittien sisällönsyöttäminen Lippaaseen jatkossa helpottuisi. Tavoitteena oli luoda yhteistä ymmärrystä ja toimintamalleja siitä, kuinka alueellista tietoa voidaan koostaa, päivittää ja rikastaa Luontoon.fi-palveluun yhteistyössä ja siten saada Satakunnan alueen luonnossa liikkumisen mahdollisuudet entistä laadukkaammin ja helpommin kaikkien käyttäjien tietoisuuteen. Tilaisuuteen osallistui 17 henkilöä.
Työpaketti 3) sisälsi toimenpide-ehdotuksen laatimisen tulevaan yhteiselle, luontomatkailupalveluja esittelevälle digitaaliselle alustalle sisältäen esityksen Satakunnan yhteisen luontomatkailupalveluita esittelevän sivuston toteuttamiseksi ylläpitosuunnitelmineen. Satakunnan luontomatkailupalvelut kokoava verkkosivusto näyttäytyi hankkeen aikana kannatettavana ideana, sillä sen aikaisten tietojen valossa luontoon.fi -palveluun matkailuyrittäjien palveluita Visit Finland Datahubista oltaisiin tuomassa ainoastaan Metsähallituksen yhteistyökumppaneilta. Tämä rajaa pois ison joukon yrittäjiä Satakunnasta.
Hankkeen aikana ilmeni, että Satakunnan kunnat pitivät ajatusta Satakunnan luontomatkailupalvelut ja reitit kokoavaista verkkosivuista kannatettavana, mutta sivuston ylläpito osoittautui kuitenkin liian haastavaksi. 16 kunnan kesken ylläpidettävä sivusto nähtiin kuntien kesken liian haasteellisena. Asiasta keskusteltiin Satakunnan kuntatoimijoiden kanssa 8.1.2025 järjestetyssä Teams-aamukahvitilaisuudessa, jossa oli paikalla 20 henkilöä. Lisäksi sekä SAMK että Satakuntaliitto totesivat, ettei heillä ole resursseja sivuston ylläpitoon.
Satakunnan yhteisistä luontomatkailupalveluita kokoavista verkkosivuista luotiin toimenpide-ehdotus sisältäen ehdotuksen millainen sivuston kannattaisi olla, mutta kuten todettua sen ylläpito on osoittautunut haastavaksi. Tilanne Metsähallituksen ylläpitämästä luontoon.fi -sivustosta on edelleen avoin. Vaikka tällä hetkellä luontomatkailuyrittäjien tietoja Visit Finland DataHubista tuodaan luontoon.fi -sivuille ainoastaan Metsähallituksen yhteistyökumppaneilta, saattaa tämä tilanne jatkossa muuttua. Mikäli luontoon.fi -sivuille tuodaan jatkossa myös muiden kuin Metsähallituksen yhteistyökumppanien palvelut ja tiedot Visit Finland DataHubista, muuttaa se ratkaisevasti tilannetta Satakunnan osalta. Matkailijathan eivät tunne kuntarajoja, joten luontoon.fi -sivusto valtakunnallisesti erittäin tunnettuna sivustona palvelisi tällöin Satakuntaa hyvin. Luontoon.fi -sivuston kieliversiot ovat suomen lisäksi englanti, ruotsi ja saame. Englanninkieliset sivut tavoittavatkin hienosti kansainväliset matkailijat. Satakunnan matkailuyritysten tietojen ollessa Visit Finland Datahubissa valmiudet ovat kunnossa.
Lisäksi hankittiin Satakunnan luontomatkailu -aiheisia kuvituskuvia Satakunnan matkailutoimijoiden käyttöön ostopalveluna.
Resultat
Hankkeen määrälliset tavoitteet ja tulokset:
• Visit Finland Akatemian luontoreittien matkailullistaminen työpaja 1 kpl: 1 kpl (Toteutettiin 15.10.2024).
• Visit Finland Akatemian tuotteistamistyöpajat 1–2 kpl: 2 kpl (Alustustyöpaja Satakunnan luontomatkailupalvelujen ...
Hankkeen määrälliset tavoitteet ja tulokset:
• Visit Finland Akatemian luontoreittien matkailullistaminen työpaja 1 kpl: 1 kpl (Toteutettiin 15.10.2024).
• Visit Finland Akatemian tuotteistamistyöpajat 1–2 kpl: 2 kpl (Alustustyöpaja Satakunnan luontomatkailupalvelujen ja reitistöjen matkailullisesta hyödyntämisestä 15.10.2024 sekä samansisältöiset Satakunnan luontomatkailun tuotteistamistyöpajat 6.11.2024 ja 21.11.2024)
• Kuntakohtaisia infotilaisuuksia Lipas-palvelusta 7–10 kpl: 4 kpl (Webinaari 12.9.2024, aamukahvitilaisuus kuntatoimijoille 4.10.2024, Satakunnan reitistöseminaari 8.5.2025 sekä verkostoitumistilaisuus 4.9.2025. -> Todettiin hankkeen aikana, että edetään kaikille yleisillä infotilaisuuksilla. Kuntakohtaisissa DataHub-tilaisuuksissa kerrottu myös Nature Trails –hankkeen muista toimenpiteistä ml. Lippaasta/Luontoon.fi –palvelusta. Lipas-projekti ja Suomen Latu ovat järjestäneet AVI-alueittain infotilaisuuksia syksyllä 2024.)
• Kuntakohtaisia infotilaisuuksia DataHub-palvelusta 7–10 kpl: 9 kpl
• Satakunnan luontomatkailun yhteisen alustan kehittämissuunnitelma 1 kpl: 1 kpl
• Hankkeen tiedotteet, uutiskirjeet matkailutoimijoille vähintään 5 kpl: 42 kpl (Sähköpostitiedotteita luontomatkailutoimijoille 7 kpl, Matkailun kehittämiskeskuksen uutiskirjeet 8 kpl, Satakuntaliiton jakelulla kutsut Satakunnan reitistöseminaariin 3 kpl, FB-tapahtumat 12 kpl, FB-postaukset 8 kpl, Kehitetään-artikkeli 1 kpl, MaKen uutinen 1 kpl, Satakunnan Viikon uutinen 1 kpl: Tavoite: Satakunnan luontomatkailupalvelut ja reitit digitaalisiksi 18.12.2024 sekä artikkeli SEAMK-SAMK-Centria -tutkimusfoorumissa 2025)
• Uusia tuotteita Visit Finlandin DataHub kanavaan 32 kpl: 73 kpl (tilanne 25.9.2025)
• Uusia kohteita Lipas-palveluun 32 kpl: 19 kpl. Hankevetäjällä oli rikastetun tiedon syöttäjän oikeudet, eli hän pystyi rikastamaan vain Lippaassa olemassa olevia kohteita. Tämä rajasi huomattavasti mahdollisuutta rikastaa kohteita kunnittain.
• Hankkeen tiedotuksen piirissä on matkailutoimijoita vähintään 650 kpl: Vähintään 782 kpl
• Hankkeen tilaisuuksissa on osallistujia vähintään 80 kpl: Yhteensä 259 osallistujaa
Hankkeen aikana uusia tuotteita ja yrityksiä Visit Finland DataHub -tietokantaan syötettiin seuraavasti: 22 uutta yritystä ja 73 tuotetta. Visit Finland Datahubissa Satakunnasta kaikkiaan on 83 yritystä ja 256 tuotetta (tilanne 25.9.2025).
Hankkeen aikana rikastettua tietoa Lippaaseen ja sitä kautta Luontoon.fi -sivuille tuotiin 19 reitistä.
Hankkeen tulokset tiivistettynä:
1. Osaamisen vahvistaminen
• Järjestettiin työpajoja ja seminaareja luontomatkailun tuotteistamisesta ja digitaalisesta näkyvyydestä.
• Tuloksena syntyi konkreettisia tuotekortteja yrittäjien hyödynnettäväksi mm. Visit Finland DataHubissa.
2 Tietojen kokoaminen ja ohjaaminen
• Satakunnan luontoreittejä ja -palveluja koottiin Lipas-järjestelmään ja Visit Finland DataHubiin.
• Hankevetäjä tuki kuntia rikastetun tiedon syöttämisessä, mikä lisäsi alueen reittien näkyvyyttä luontoon.fi:ssä.
3 Kuntien sitoutuminen digitaalisiin ratkaisuihin
• Useat kunnat, kuten Rauma, Huittinen ja Kokemäki, ottivat Visit Finland DataHub-integraation käyttöön verkkosivuillaan.
• Integraatio helpottaa palvelutietojen ylläpitoa ja parantaa saavutettavuutta matkailijoille.
4 Verkostoituminen ja yhteistyö
• Hanke kokosi yhteen kuntatoimijoita, yrittäjiä, järjestöjä ja valtakunnallisia asiantuntijoita.
• Tilaisuudet loivat pohjaa yhteisille toimintamalleille reittitiedon keruussa ja ylläpidossa.
5 Toimenpide-ehdotus digialustasta
• Laadittiin ehdotus Satakunnan yhteisestä luontomatkailua kokoavasta verkkosivusta.
• Ylläpidon järjestäminen osoittautui kuitenkin haastavaksi, mutta työ loi pohjan mahdolliselle jatkokehitykselle.
Effekter och framtidsplaner
Nature Trails -hanke lisäsi merkittävästi Satakunnan luontomatkailun löydettävyyttä ja vahvisti toimijoiden valmiuksia digitaalisessa näkyvyydessä. Hanke kokosi yhteen kuntatoimijoita, matkailuyrittäjiä, järjestöjä ja valtakunnallisia asiantuntijoita, mikä lisäsi yhteistyötä ja loi ...
Nature Trails -hanke lisäsi merkittävästi Satakunnan luontomatkailun löydettävyyttä ja vahvisti toimijoiden valmiuksia digitaalisessa näkyvyydessä. Hanke kokosi yhteen kuntatoimijoita, matkailuyrittäjiä, järjestöjä ja valtakunnallisia asiantuntijoita, mikä lisäsi yhteistyötä ja loi uusia toimintamalleja reittitiedon kokoamiseen ja ylläpitoon tuomalla mm. vapaaehtoiset sisällönsyöttäjät ja kuntatoimijat yhteen.
Keskeisiä vaikutuksia olivat:
• Osaamisen kasvu: Yrittäjät saivat käytännön koulutusta tuotteistamisesta ja digitaalisten kanavien hyödyntämisestä. Visit Finland DataHubiin tuotettiin tuotekortteja, jotka parantavat sekä alueellista että kansainvälistä näkyvyyttä.
• Digitaalisen saavutettavuuden parantuminen: Reitti- ja palvelutietoa vietiin Lipakseen ja sitä kautta luontoon.fi-palveluun sekä Visit Finland DataHubiin. Useat kunnat, kuten Rauma, Huittinen ja Kokemäki, ottivat Visit Finland DataHub-integraation käyttöön verkkosivuillaan.
• Verkostoituminen: Toimijoiden keskinäinen yhteistyö vahvistui, mikä luo pohjaa pitkäaikaiselle kehittämistyölle.
Hanke nosti esiin myös haasteita. Kuntien resurssit reittitietojen rikastamiseen Lippaaseen olivat rajalliset, ja maakunnallisen luontomatkailusivuston ylläpitäjää ei löytynyt. Näistä opittiin, että digiratkaisujen jatkuva ylläpito vaatii selkeän vastuunjaon ja pitkäjänteistä resursointia.
Luontoon.fi-palvelun rooli:
Hankkeen aikana kirkastui, että Metsähallituksen uudistunut luontoon.fi on vahva ja monikielinen kanava, joka tavoittaa laajasti kotimaisia ja kansainvälisiä matkailijoita. Mikäli palveluun tuodaan jatkossa myös muiden kuin Metsähallituksen yhteistyökumppaneiden tuotteet Visit Finland DataHubista, se voisi palvella Satakuntaa kustannustehokkaasti ja vähentää tarvetta ylläpitää erillistä maakunnallista sivustoa.
Jatkosuunnitelma ja suositukset:
1. Reittitiedon ylläpidon varmistaminen: Kuntien tulisi luoda pysyvä malli reittitiedon syöttämiseen Lipakseen. 4.9.2025 järjestetty verkostoitumistilaisuus kuntatoimijoiden ja vapaaehtoisten sisällönsyöttäjien välillä auttoi kuntia saamaan tietoonsa vapaaehtoisina sisällönsyöttäjinä kiinnostuneita henkilöitä jatkoa varten.
2. Luontoon.fi:n hyödyntäminen: Satakunnan kannattaa aktiivisesti edistää sitä, että Visit Finland DataHubin tiedot tuodaan laajemmin näkyviin luontoon.fi-palvelussa.
3. Yrittäjien tukeminen: Tarvitaan jatkuvaa tukea Visit Finland DataHubin käytössä ja tuotteiden kansainvälisessä markkinoinnissa.
4. Yhteistyön jatkaminen: Säännölliset verkostoitumistilaisuudet kuntien, yrittäjien ja järjestöjen välillä tukevat tiedonvaihtoa ja yhteisten käytäntöjen juurruttamista.
5. Kansainvälisen näkyvyyden vahvistaminen: Panostukset englannin- ja muunkieliseen tietoon ovat tärkeitä Satakunnan kilpailukyvyn kannalta.
Yhteenveto:
Nature Trails -hanke paransi Satakunnan luontomatkailun löydettävyyttä, vahvisti toimijoiden osaamista ja loi perustan tulevalle kehittämiselle. Keskeinen jatkotoimi on hyödyntää valtakunnallisia digialustoja – erityisesti luontoon.fi:tä ja Visit Finland DataHubia – sekä varmistaa, että reittitieto pysyy ajantasaisena. Näin Satakunta voi vahvistaa asemaansa vetovoimaisena luontokohteena kotimaisten ja kansainvälisten matkailijoiden silmissä.
Endast inloggade användare kan kommentera
Logga in Skapa nytt konto